۱۳۹۳/۱۰/۲۲

دفاع از آزادی بیان٬ دفاع از وطن‌امروز

هفته گذشته و در واکنش به اخبار/ شایعه‌هایی که پیرامون مرگ پادشاه عربستان وجود داشت٬ روزنامه اصول‌گرای 'وطن امروز' صفحه نخست خود را چنین طراحی کرد:


تیتر این روزنامه البته که دو پهلو است؛ هم می‌توان آن را 'خبر مرگ‌اَش' خواند و با توجه به روتیتر انتخاب شده - 'در پی وخامت حال پادشاه سعودی ملت‌های منطقه، کشورهای صادرکننده نفت و شاهزادگان تشنه قدرت پایان زندگی عبدالله‌بن عبدالعزیز را به‌انتظار نشسته‌اند' - همین معنا را هم می‌دهد. هم‌زمان هوشمندی مسوول انتخاب تیتر این روزنامه آن بوده که همین اصطلاح در زبان فارسی هم وجود دارد: 'خبر مرگِش' که معنای مشخص خود را دارد. [توضیح سردبیر وطن‌امروز درباره تیتر انتخاب شده]


به دلیل درج این تیتر ابتدا از طرف مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد تذکر گرفت و در نهایت نیز امروز هیات نظارت بر مطبوعات٬ در جلسه هفتگی خود ضمن تذکر به این روزنامه٬ پرونده آن را به دادگاه ارسال کرد.


دلیل این مساله نیز مصوبه شورای عالی امنیت ملی به شماره ۵۷۱ است که در آن آمده: 'از موضع‌گیری درباره موضوعاتی که دارای آثار و پیامدهای راهبردی در عرصه سیاست خارجی است بدون مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خودداری کنند'.


در واکنش به این مساله٬ وطن‌امروز دست به کار جالبی زده و برای شماره فردا - سه‌شنبه٬ ۲۳ دی ماه - صفحه نخست خود را چنین طراحی کرده:




من از طرفی نمی‌توانم جسارت روزنامه وطن‌امروز در این صفحه‌آرایی را نادیده بگیرم - حتی با توجه به این واقعیت که مدیرمسوول آن از جمله مسوولا دولت سابق و نماینده فعلی مجلس است و روزنامه‌های وابسته به این جناح٬ بسیار کمتر از نشریه‌ها و  روزنامه‌نگاران مستقل/ اصلاح‌طلب/ منتقد/ مخالف حکومت در معرض خطر توقیف هستند.


به نظرم به دودلیل مشخص باید از وطن‌امروز دفاع کرد: نخست در راستای دفاع و پاسداری از آزادی بیان. ممکن است هر یک از ما تیتر وطن‌امروز را بپسندیم یا نه٬ اما فارغ از این مساله٬ این تیتر حاوی هیچ مساله و مشکلی که اصول آزادی بیان را زیر پا بگذارد٬ نیست. آزادی بیان و دفاع از آن هم٬ مختص به ما و دوستان‌مان نیست. بلکه اتفاقا باید از آزادی بیان مخالف دفاع کرد. احضار این نشریه به دادگاه خلاف اصول آزادی بیان است.


مساله‌ی دوم آن‌که احضار این نشریه به دادگاه٬ براساس مصوبه‌های غیرقانونی است. شورای عالی امنیت ملی در جایگاهی نیست که بتواند برای رسانه‌ها دستورالعمل صادر کند و عملا دست به محدود کردن آزادی آن‌ها بزند. چه این مصوبه‌ها در دولت احمدی‌نژاد باشد و درباره عدم درج مطلبی از موسوی و کروبی و رهنورد و خاتمی و چه در دولت روحانی باشد و مصوبه‌هایی درباره روابط با کشورهای همسایه. در هر صورت٬ این کار غیرقانونی است و نباید به آن اعتبار/ رسمیت داد و باید به هر شکل ممکن٬‌چنین کاری را زیر سوال برد.


در یک کشور دموکراتیک٬ اگر هم قرار بود برای روزنامه وطن‌امروز احضاریه‌ای برای دادگاه ارسال شود٬ برای 'تهمت‌'هایی بود که این نشریه به افراد حقیقی و حقوقی زده بود٬ آن هم در صورت شکایت این افراد. و حتی چنین شکایتی هم بهانه‌ای برای تعطیلی این روزنامه نبود.


پی‌نوشت: در حین نوشتن این مطلب٬ یادم آمد که در سال ۸۱ و پس از استعفای آیت‌الله طاهری از امامت جمعه اصفهان و نمایندگی ولی‌فقیه در این استان٬ روزنامه 'نوروز' در واکنش به مصوبه شورای عالی امنیت ملی٬ بخش‌هایی از روزنامه را سفید منتشر کرده بود. [منبع]

در همین زمینه:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر